Direktlänk till inlägg 14 januari 2009

Tre rätt tveksamma skivköp

Av Anders - 14 januari 2009 14:37

Visst har jag sålt av en och annan skiva genom åren, särskilt under studenttiden. Då handlade det om skivor som var sönderlyssnade bortom all räddning (jag blev trött i hela kroppen av att ens se jävla Levelling the land i hyllan), dåligt genomtänkta inköp som visade sig suga dåktigt, eller i enstaka fall skivor som jag bedömde inte vara tillräckligt coola för min coola skivsamling (I den sistnämnda kategorien hittar man dom få plattor jag önskar att jag inte hade sålt). Men generellt är jag en sån som sparar skivorna och lite generöst tänker på dom som tidsdokument.


När Trollet sover middag, som nu, sitter jag emellanåt och tankar över allt som överhuvudtaget har nån som helst hållbar omlyssningspotential till mitt svarta hål till åtta giggs-pådd. Det innebär att jag för första gången på länge verkligen går igenom igenom skivsamlingen i sin helhet. Och hittar ju ett och annat som inte gått sådär jättevarmt precis...Se här tre exempel som hänger löst om jag nån gång behöver gå till Satisfaction för att få ihop till kurslitteratur igen:


Yeah Yeah Yeahs - Fever to tell. Jag har ett vagt minne att jag gick igång på en video, och köpte skivan efter att bara ha sett sagda video nån enstaka gång. Dessutom troligen i en packe med andra, mer angelägna skivor. Jag är rätt säker på att jag inte ens lyssnat igenom den här. Om du så hotade att döda mig skulle jag inte kunna nynna på en enda låt.


Kraftwerk - Tour de France 2003 (maxisingel). Sällan har nånting kraschat med en sånt brak som när dom tyska electro-eleganterna kom tillbaka efter tio års tystnad och lät som ett gäng lönnfeta löm-house-jockeys på Ibiza. Gränslös besvikelse. Var inte ens nära att köpa fullängdaren.


FM Einheit och Caspar Brötzmann - Merry Christmas. Under ett antal år var jag stammis på Skivhuggets På gränsen-avdelning, och allt som ståtade med nån medlem i Einstürzende Neubauten på omslaget högg jag som en iller. Ibland blev det mindre bra. Det här är nittio minuter gnisslig ljudmatta utan tillstymmelse till låtstrukturer. Man märker inte ens när det byter spår. Jag har aldrig orkat lyssna igenom hela, fast jag har försökt vid några tappra tillfällen. Om du så hotade att döda mig skulle jag inte kunna nynna på en enda låt - av helt andra skäl än ovan.

 
 
Ingen bild

Loppan

14 januari 2009 15:26

Minns när vi till folkhögskoleslutproduktionen skulle ha något otäckt, skramligt och jag tog med den där. Mina kursare tyckte att det passade utmärkt i föreställningen men undrade - tämligen befogat med tanke på hur det låter - hur min pojkvän egentligen mådde, med sån't där i skivsamlingen...

 
Ingen bild

Loppan

14 januari 2009 15:28

"Den där" syftar alltså på Einheit/Brötzman-plattan.

 
Ingen bild

Ulf

14 januari 2009 16:29

Kan, för den som till äventyrs är intresserad, meddela att Kraftwerks fullängdare "Tour De France . Soundtrack", eller vad den nu heter, är ungefär lika bra som maxisingeln. Bara längre.

 
Ingen bild

Linus

14 januari 2009 18:32

Jag har nog bara sålt fem skivor i mitt liv men jag har på nämnda Satisfaction (r.i.p.) blivit nekad att sälja en skiva. Med tanke på hur mycket skit de hade i sina hyllor måste det vara ett under, men Traste Lindens där drog dom tydligen gränsen?

 
Ingen bild

Loppan

14 januari 2009 18:36

Jag kan upplysa dig om, Linus, att de heller inte ville befatta sig med Nordmans första skiva, som jag skaffade i något svagt ögonblick på gymnasiet...

 
Ingen bild

fetkatt

14 januari 2009 18:43

Haha!
Nordman?!! DU?!
: )

Jävlar i min lilla låda, nu kan jag le resten av kvällen, TACK!

 
Ingen bild

Bror

14 januari 2009 18:45

Jag lyckades inte kränga Absolute Music 14 där heller, efter att ha utsatts för den på någon julafton.

Första skivinköpen (under klassresa till Läckö slott/Lidköping) var en ovanligt schizofren blandning. Jag brukar stolt framhålla att jag knallade ut från affären med Clashs "Singles" under armen. Jag är mindre högljudd om att jag även köpte Svullos "För fet för ett fuck". Vilket senare följdes upp med ett köp av andrasingeln "Ride on"...

Priset tas ändå av en god vän till mig som snattade (!) Trolls fullängdare (!!) i sin barndom.

 
Ingen bild

Loppan

14 januari 2009 18:56

Jag var också ute efter en Troll-skiva, när jag var tolv. Hade bespetsat mig på singeln "Jimmie Dean". men den var slut så jag lämnade i stället skivaffären med Lena PH:s "Blue Jeans". Minns att jag var ohyggligt besviken.

 
Ingen bild

Linus

14 januari 2009 19:15

Mitt all-time sämsta skivinköp ät förmodligen soundtracket till Eddie Murphy-filmen Boomerang. Nej du har inte sett filmen och har du det har du förmodligen glömt det. Hitten på skivan som ju var anledningen till att köpa den var "end of the road" men Boys II men... det du:)
Den köpte dom iaf på Satisfaction...

 
Anders

Anders

14 januari 2009 23:50

Ulf - jag hade det på känn...

Broppan - nu minns du allt delvis fel! "Ride on" inköptes säkert på den där resan, men "För fet för ett fuck" gav du till mig i julkapp. Och innan du skäms för mycket över det vill jag påminna om att jag presentat dig med ohyggligheter som Krymplings. Vi är nog typ kvitt.

Linus, Loppan, Fetkatt, Broppan - nu blev det nån slags hall of shame av alltihop, och då ska väl understrykas att om man får räkna vinyl och avsålda plattor, så har jag förstås värre skelett i garderoben än ovanstående tre exempel. Porriga mjukhårdrocksbruttorna i Vixen kommer jag osökt att tänka på. Liksom ofattbart obegåvade punkgänget Raped Teenagers. Men att tjåla Trollplatta, det är fan svårtoppat.

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ulf

15 januari 2009 10:01

Jag är rätt säker på att Trolls fullängdare står någonstans i skivsamlingen hemma. Hur den kom dit har jag inte en aning om. Jag har inte köpt den, eller stulit den för den delen.

 
Ingen bild

Bror

15 januari 2009 11:46

Ulf, det är universums dragning mot ökande entropi. Snart har envar sin egen Troll-platta.

 
Anders

Anders

15 januari 2009 13:11

Bror - det där är ur Uppenbarelseboken, va?

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Bror

15 januari 2009 15:06

Och deras namn skall vara 666

 
Huskorset

Huskorset

15 januari 2009 21:29

Linus: På tal om att Traste och kvintetten tydligen var för magstarkt för Satisfaction: Vad är det egentligen för nytt och fräscht med Lars Winnerbäck? Jag var ingen hardcore Trastefan, men det svängde hårt en gång på en konsert. Lars Winnerbäck låter exakt som dom minus humorn. Usch.

http://huskorsetshemligaliv.blogspot.com

 
Anders

Anders

16 januari 2009 13:24

Huskorset - jag gick på nordiska samtidigt som Lasse, och jag och en del andra här i faggorna (Ola, Jakob) var tidiga hardcore-fans på demo-stadiet. Sen blev det mer och mer svull och Lundell och försök till Springsteen, och mindre och mindre humor. Idag står jag ut med exakt en låt ur hans tvåtusentalskatalog, och det är samma låt som alla andra står ut med - Söndermarken. Riktigt bra text.

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
hjon

hjon

19 januari 2009 22:55

Den där "Fever to tell" är rätt skön ändå, även om den första EP:n är bättre. Kanske vill du sälja den till mig då du behöver böcker?

http://grotmyndigheten.blogspot.com

 
Anders

Anders

20 januari 2009 00:42

Hjon - jag äger säkert sämre skivor. Tror jag. Det är väl egentligen det som är själva poängen, jag har verkligen ingen aning. Får ta och lyssna nån dag. Och ska den krängas nån gång har du första tjing.

http://medenkniv.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 26 maj 2009 22:25

På sista tiden har flera av mina inlägg lett till att folk jag bryr mig om har missförstått och tagit illa upp. Vilket känns fruktansvärt jobbigt. Jag är inte Alex Schulman och den här bloggen har verkligen aldrig avsett att provocera eller göra folk...

Av Anders - 24 maj 2009 23:59

Och jag kröp till kojs vid midnatt, redig som få, Bäst att vara utvilad inför att jag ska köra så långt imorgon, och jojomen, somnade nästan med boken på näsan, men hann släcka och ta av mig glasögonen.   Vid tio i ett vaknade Trollet, snorig, hostig...

Av Anders - 23 maj 2009 22:52

Sitter på övervåningen till ett litet hus på Koön-sidan av Marstrand. Loppan, svärmor och svärfar är på bröllop i Göteborg, en barndomskompis till Loppan som gifter sig idag. (Jodå, jag var också bjuden. Men OSA:t var för länge sen, innan Trollet ens...

Av Anders - 23 maj 2009 22:40

Jag har för första gången kört finfina Röda Sonja från kust till kust. Som ett spjut gick hon! Ändå tog det sju timmar från södraste Ståkkålm till Marstrand där svärföräldrarna bor. Kön mellan Kungens Kurva och Södertälje är ju som alla vet i stort s...

Av Anders - 20 maj 2009 00:39

För att ängsligt manifestera att Nä, idé med Mina bästa kroppsdelar är inte att skriva dom längsta inläggen i mannaminne kommer del tre omedelbart: Polisonger. Översättarhelena önskade.   Här är han. Amos i Hem till gården. Förutom bilden på en slåt...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards