Direktlänk till inlägg 24 januari 2009

Endast idag: Kniven goes inredningsblogg, del 1

Av Anders - 24 januari 2009 12:38

Efter en aggressiv lobbykampanj av tygfetishisten Tant Grön förvandlar jag idag med darrande små tassar Med en kniv! till inredningsblogg för en dag. Det sker med högt buret huvud, en gnutta stolthet över vårt fina hem, och ett innerligt löfte om att det inte ska bli nån vana.


HÄR I SÖDRA STÅKKÅLM HAR VI SKAPAT OSS ETT HEM

-på besök hos en av våra allra amplaste små bloggare.


-Nämen OJ, kommer NI, utbrister Anders när vi dyker upp oanmälda en lördagmorgon. Välkomna in och ursäkta röran. Det blir ju lätt lite fel vinklar på skrytmagasinen och coffee-table-böckerna när man är med Troll, tillägger han och fnittrar skälmskt.


Hallen hade tapet med stora blaffor till medaljonger när vi flyttade in, men vi gillade det röda i botten. Så vi hittade den nyansen och målade över. Tusen strykningar senare kan man fortfarande se medaljonerna igenom om man tittar noga. Peking-opera-maskerna är en present från mamma. Bokhyllor finns överallt. Och sen ser vi in i sovrummet. Where the magic happens, fnissar Anders skälmskt.


Hörn i sovrummet. Kommoden i marmor fungerar som nattduksbord. Fotot är av konstnären och vännen Leif Holmstrand och föreställer Anders håriga armhåla i en klänning och lång damhandske. Gardinerna med päron är en favorit. -Femtiotalet är det snyggaste talet, säger ordens mästare Anders och fnissar skälmskt.


-Vi har bott trångt här i Ståkkålmsområdet förut, och en sak vi alltid har saknat är ett kök där man får plats. I den här lägenheten är det ett rum som verkligen används mycket. Jag lagar i stort set all mat, ler Anders självgott (och lite skälmskt) och väntar sig jämställda duktighetsrosetter. I gengäld slipper jag den jävla tvätten. Till vänster utanför bild är diskbänk, spis och allt sånt köksigt. Till höger kyl, frys och städskåp.


Loppan jobbar gärna utifrån rubriken "polycolour" vilket är ett tjusigt sätt att säga "det är snyggt med plast i klara färger". Nästan genomgående loppisfynd här. -Ja, och väggkalendern känner ju trogna läsare väl till redan, fnissar Anders skälmskt.


Och här bryter vi del ett! Tänk er det här som ekvivalenten till att ivrigt bläddra framåt i ett glassigt inredningsmagasin, med jungfruerligt obläddrade, ihopklibbade sidor. Scrolla alltså uppåt en liten bit med edra lördagsgodisklibbiga fingrar, så fortsätter det där.



 
 
Håkan (hakke)

Håkan (hakke)

24 januari 2009 16:39

Julklappströja?

På det där köksbordet har jag blivit serverad mitt livs godaste älggryta. Sedan skrev jag en rimmad vers om hur gott det var och hur svårt det är att gå på besök med en ett-och-ett-halvt-åring som vill undersöka allt men inte sova.

http://hakkesnack.blogsome.com

 
Tant Grön

Tant Grön

24 januari 2009 21:21

Åh, glömde ju, SNYGG tisha (för det är väl så ni kallar det??)

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Anders

Anders

24 januari 2009 21:55

Hakke och Tant Grön - tishan kommer från eminenta butiken Colorez i gamla stan. Lätt stans finaste utbud av tröjor med tryck. Det här säger jag för övrigt helt ideellt, om nån nu betvivlade det...

Hakke igen - jag tror att det inlägget var det första jag läste på din blogg, efter att du mailat mig länken! På den tiden var jag en ytterligt sporadisk blogg-läsare...Och tack snälla för komplimangen (igen!)

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Sofia

Sofia

27 januari 2009 13:03

Vad fint ni har det! Varför lova en sån sak förresten? Det är ju roligt med inredningsbloggar i lagoma mängder. Någon gång i bland är väl okej? :)

http://sofiasko.bloggagratis.se

 
Anders

Anders

27 januari 2009 22:15

Sofia -nämen tack! Och det enda jag lovat är ju det till intet förpliktigande "det ska inte bli nån vana".

http://medenkniv.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 26 maj 2009 22:25

På sista tiden har flera av mina inlägg lett till att folk jag bryr mig om har missförstått och tagit illa upp. Vilket känns fruktansvärt jobbigt. Jag är inte Alex Schulman och den här bloggen har verkligen aldrig avsett att provocera eller göra folk...

Av Anders - 24 maj 2009 23:59

Och jag kröp till kojs vid midnatt, redig som få, Bäst att vara utvilad inför att jag ska köra så långt imorgon, och jojomen, somnade nästan med boken på näsan, men hann släcka och ta av mig glasögonen.   Vid tio i ett vaknade Trollet, snorig, hostig...

Av Anders - 23 maj 2009 22:52

Sitter på övervåningen till ett litet hus på Koön-sidan av Marstrand. Loppan, svärmor och svärfar är på bröllop i Göteborg, en barndomskompis till Loppan som gifter sig idag. (Jodå, jag var också bjuden. Men OSA:t var för länge sen, innan Trollet ens...

Av Anders - 23 maj 2009 22:40

Jag har för första gången kört finfina Röda Sonja från kust till kust. Som ett spjut gick hon! Ändå tog det sju timmar från södraste Ståkkålm till Marstrand där svärföräldrarna bor. Kön mellan Kungens Kurva och Södertälje är ju som alla vet i stort s...

Av Anders - 20 maj 2009 00:39

För att ängsligt manifestera att Nä, idé med Mina bästa kroppsdelar är inte att skriva dom längsta inläggen i mannaminne kommer del tre omedelbart: Polisonger. Översättarhelena önskade.   Här är han. Amos i Hem till gården. Förutom bilden på en slåt...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards