Direktlänk till inlägg 29 januari 2009

Ventilen 16: Hej länsfascist

Av Anders - 29 januari 2009 14:06

Tjoho. Den oreflekterade metronormativitetens husorgan DN På Stan har gjort det igen. Den här gången är det (inte så jätteöverraskande) krönikören och författaren Bengt Ohlsson som trycker på mina grinigaste lantis-knappar.


Krönikan (som finns här) börjar faktiskt rätt fint. Nån har kapat Benkes kontokort och plockat ut 17000 spänn. Och istället för att gå i taket och vråla om hårdare tag sätter han sig ner med kontoutdraget (pengarna har han redan fått tillbaka av banken) och går igenom var tjuven har handlat. Det rör sig om teknikaffärer, en klädaffär och en restaurang. Alltihop i Trollhättan och Uddevalla. Och Benke, nöjd med att ha fått sina pengar tillbaks, börjar nu med nåt slags försök till empati fundera ut vem tjuven kan tänkas ha varit och vad han har handlat.


Jag skriver försök till empati, för därifrån dryper alltihopa av överseende nedlåtenhet. För naturligtvis är tjuvens största brott inte att ha snott 17000, det är att vara en töntig lantis med pyttesmå drömmar. Han köper platt-TV till morsan och märkeskalsonger, och sen går han på "Uddevallas bästa restaurang med fulla rättigheter. Öppet till midnatt" (hahaha, ni hööör ju själva!) där han äter töntig Toast Skagen och dricker töntig Caipirinha. Och morgonen efter den här "pojkdrömmen" vaknar killen i sin muggiga etta. Han är bakis och kalsongerna sitter inte så himla bra längre. Och värst av allt: "Han är fortfarande i Uddevalla".


Förmodligen, tänker sig Bengt Ohlsson, sitter den här killen just nu och stirrar tomt ut genom köksfönstret i sin pissiga stad där han av oklara anledningar är tvungen att bo (för inte bor nån vettig människa frivilligt i Uddevalla inte, hahaha) och längtar sig sjuk efter Ståkkålm City, där det riktiga livet pågår. Stackars jävel, tänker Benke. Sen skickar han sin krönika till redaktionen och går och lägger sig, med Skanstulls ruggigt urbana sorl utanför.


Och när han vaknar är han fortfarande en länsfascist med kosmopolit-komplex.

 
 
maria

maria

29 januari 2009 21:33

Där fick du jädrar i min lilla bidé till det Anders Knivskarpe.
Och inte kan han se några stjärnor, där på södermalm han, Författar-Benke. Det kan man fan på landet.

http://www.botanosofi.bloggagratis.se

 
ullrika

ullrika

29 januari 2009 21:51

jag är feg och läser inte björnens krönika. är rädd att pajja din eminenta recension!

http://akirllu.blogg.se

 
Anders

Anders

29 januari 2009 23:55

Ullrika och Maria - Tackar! Helt fantastiskt hur karln lyckas göra hela sin krönika extremt inskränkt endast med den där sista meningen.

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Peter Barlach

Peter Barlach

30 januari 2009 09:45

Vilket elakt och bittert inlägg. Jag trodde det här var en snäll blogg.

http://peterbarlach.blogspot.com

 
Anders

Anders

30 januari 2009 12:37

Peter - Man kan hoppa över Ventilen om man vill. Det är här det är mest magsurt. Men allvarligt: jag retar livet ur mig på att det av nån anledning är okej att tycka folk överallt utom i Stockholm är dumma i huvudet. Jämför med typ all svensk film dom senaste tio åren.

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Peter Barlach

Peter Barlach

30 januari 2009 13:09

Och lantisar som du reagerar blixtsnabbt och bekräftar alla fördomar om bönder med småstadskomplex.

Hahaha, kul att du läser min blogg hur som helst, jag är officiell läsare av din. Vi hörs.

http://peterbarlach.blogspot.com

 
Ingen bild

Fetkatt

30 januari 2009 15:06

Hmmm... Benke kanske är intelligent till vardags, vad vet jag, men varför SKRIVER han som en 22-årig bloggare?!

Min spontana reaktion, på Peter Barlach kommentar blev: "vilken dryg stockholms-jävel!" (en reaktion exakt så som han förutspår med oss lantisar...).

För att inte döma ngn på förhand så kikade jag dock på hans blogg och såg att även HAN skrivit om Benkes krönika (samma dag, men flera timmar senare). Samt att Peter B GILLAR Uddevalla (eller snarare Uddevalla-bornas uppskattning av honom). Bloggvärlden gör mig förvirrad...

Förresten Peter B - BÖNDER har lantbruk. Människor med småstadskomplex är inte samma sak.

Vi råkar bara hata våra små skithålor så mycket att vi flyttar därifrån och sen ägnar livet åt att gnälla över hur Stockholmsfixerat allt är och i hemlighet skämmas över att vi råkade födas utanför Ståkkålm... Men SEN, i mogen ålder mellan 30 och 40, börjar vi se fördelarna vi trots allt hade i våra små skithålor och får dåligt samvete och möjligen en liten, liten längtan "hem" (vilket inte längre finns någonstans eftersom vi dissar våra rötter och inte passar in någon ANNANSTANS heller).

Därav vår bitterhet och våra häftiga reaktioner Peter B. ; )

 
Ingen bild

fetkatt

30 januari 2009 15:12

...och sen, ve och fasa! Läser jag vidare på Benkes blogg och dess KOMMENTARER och ser att samtliga kommentarer (nästan), innehåller något om hur BRA han skriver! Jämförs med Strindberg och en massa strunt. Men för helvete! Nåväl, jag får väl läsa några fler kanske...

 
Ingen bild

Bror

30 januari 2009 16:22

Jag vet inte, jag tycker att kommentarerna under BO:s extremt nedlåtande krönika är intressantare än själva texten. Vid sidan av jämförelserna med Strindberg, smygrasism, och en snubbe med låga krav som som tycker att det är "fullkomligt genialt!" av Bengt att avsluta texten med "och han är fortfarande i Uddevalla", är det åtminstone två som anser att krönikan visar på en berömvärt förlåtande attityd. Hur tänker man då? Det är alltså fint och nobelt att förminska tjuven (en Clyde UTAN Bonnie märk väl), bara man försäkrar att arg, det är man inte.

PS. Läs också "Hasses" fullständigt obegripliga men sublimt poetiska kommentar.

 
Ingen bild

fetkatt

30 januari 2009 19:03

Ja, Hasse ja! : ) Han var rolig. Undrar vad det var för nåt han hade i brallorna...
Om nån förstod det, så kan ni få undervisa mig!

Jag gillade även mannen som anser att journalisthögskolorna nu för tiden "översvämmas" av "smarta" (!?) småbruttor med modebloggsdrömmar.

Nu vet ju inte jag vem han är, men jag kunde konstatera två saker utifrån egen erfarenhet (och dom stödjer möjligen han kommentatorns åsikt).
1. Intagningsproverna var ytterst lite mer avancerade än att dänga upp en modeblogg (fast jag har i ärlighetens namn aldrig bloggat om mode, så vem vet...).
2. Så gott som alla på utbildningen var LÅNGT mycket mer korkade och inskränkta än vad jag kunnat drömma om. Vilket kan få en att fundera över om även JAG är sådär dum i huvet?!

 
Anders

Anders

31 januari 2009 01:17

Tja Peter, jag tycker nog Fetkatt ringar in min utgångspunkt rätt bra. För att vara lite allvarlig så är anledningen till att jag reagerar blixtsnabbt (och lite bittert som du säger. Fast det ska tilläggas att det är lite MENINGEN med Ventilen-inläggen att som mes öva mig i starka och öppna ställningstaganden) är det här inte är nåt så enkelt som jämbördig "Stockholm versus Landet"-skuggboxning lite på skoj. Jag har verkligen ingenting emot Stockholm eller stockholmare per se. Jag bor ju här, i jösse namn. Vad jag dock har problem med är en strukturell snedbelastning som gör storstaden till norm i stort sett oemotsagt. Jag hör förment medvetna människor runt mig uttala sig om småstadsbor med ett förakt dom aldrig skulle drömma om att använda om kvinnor eller homosexuella eller invandrare - framför allt inte öppet. Jag är trött på att höra om människor på små orter som "dom som blev kvar" som om dom inte valde. Jag är trött på att gång på gång se min uppväxt skildrad snett uppifrån som ett slags pupptillstånd i väntan på att få dra till storstan och börja leva på riktigt (för det fanns andra problem). Jag är trött på exotisering, idyllisering och demonisering. "Han är fortfarande i Uddevalla (höhö)" blir således, om en lite väl drastisk jämförelse tillåts, lite av min "Nu är du väl allt bra mensig, lilla gumman". Och då jävlar går det undan.

Broppan - se där ja! Jag tänkte faktiskt inte på att det fanns en direkt parallell till Doktorns forskning i Benkes krönika. Jag tycker nog också det hade varit klädsammare om han hade löpt linan ut och skrivit "Det här är vad dumjäveln köpte" istället för den där faderliga klappen på huvudet. Och så utan Bonnie också ja. Det är klart att tönten inte får knulla heller. Höhöhö.

Fetkatt - jag ger mig fan på att den där Hasse skriver i alla möjliga kommentarsrutor, och på nåt sätt lyckas han alltid få det till att handla om sina kalsonger.

http://medenkniv.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 26 maj 2009 22:25

På sista tiden har flera av mina inlägg lett till att folk jag bryr mig om har missförstått och tagit illa upp. Vilket känns fruktansvärt jobbigt. Jag är inte Alex Schulman och den här bloggen har verkligen aldrig avsett att provocera eller göra folk...

Av Anders - 24 maj 2009 23:59

Och jag kröp till kojs vid midnatt, redig som få, Bäst att vara utvilad inför att jag ska köra så långt imorgon, och jojomen, somnade nästan med boken på näsan, men hann släcka och ta av mig glasögonen.   Vid tio i ett vaknade Trollet, snorig, hostig...

Av Anders - 23 maj 2009 22:52

Sitter på övervåningen till ett litet hus på Koön-sidan av Marstrand. Loppan, svärmor och svärfar är på bröllop i Göteborg, en barndomskompis till Loppan som gifter sig idag. (Jodå, jag var också bjuden. Men OSA:t var för länge sen, innan Trollet ens...

Av Anders - 23 maj 2009 22:40

Jag har för första gången kört finfina Röda Sonja från kust till kust. Som ett spjut gick hon! Ändå tog det sju timmar från södraste Ståkkålm till Marstrand där svärföräldrarna bor. Kön mellan Kungens Kurva och Södertälje är ju som alla vet i stort s...

Av Anders - 20 maj 2009 00:39

För att ängsligt manifestera att Nä, idé med Mina bästa kroppsdelar är inte att skriva dom längsta inläggen i mannaminne kommer del tre omedelbart: Polisonger. Översättarhelena önskade.   Här är han. Amos i Hem till gården. Förutom bilden på en slåt...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards