Direktlänk till inlägg 21 april 2009

Ceci n'est pas une brandfackla

Av Anders - 21 april 2009 21:26

Bra inlägg hos Grynnan idag om Konstfacks urfegning när det gäller dom av deras elever som hamnat i blåsväder. Enligt Kulturnyheterna igår har man kopplat in jurister för att kolla verken inför vårens slututställning, och ytterligare två verk riskerar att inte få visas. Ett på grund av brott mot upphovsrättslagen, ett på grund av att man skrivit på en svensk flagga (för det får bara kungen göra, tydligen).


Jag blir i och för sig ledsen på folk i allmänhet som börjar vråla i generella termer om vad som är och vad som inte är konst så fort ett enskilt verk tangerar gränsen för "god smak", "anständighet" eller kriminalitet. Jag blir sjukt ledsen på medias tendentiösa bevakning av allt som har med konst i blåsväder att göra, där man älskar att piska upp hatstämningar mot dom där som håller på och äcklar sig på sina svindyra utbildningar för VÅRA SKATTEPENGAR. Men allra ledsnast blir jag över en skola som, hukande under en helt grotesk häxjakt, inte vågar stå upp för sin egen fria roll och sitt eget fundament.


Gillar jag bombade tunnelbanevagnar? Det kan jag verkligen inte påstå. Tycker jag det är rätt att bluffa mig in på psyk? Det vet jag inte förrän jag sett det färdiga verket och fått nåt hum om vad det vill säga. Anna Odells största miss (so far) i min bok är att vägra uttala sig och därmed ge stäng skolan-mupparna vatten på sin kvarn.


Vad jag kan säga spontant är att vi i alla fall har fått ordentligt med samhällsdebatt för pengarna. Och kanske är det ett berättigande i sig?


Där journalistens roll i en samhällelig kontext är att sträva mot det objektiva, så är konstens roll att få folk att tänka, tycka , drömma , förfäras och upptäcka andra möjligheter genom den subjektiva sanningen. En konst som inte också vågar förhålla sig kritiskt och självständigt och därmed ta risker är inte värd namnet. Då ingår det i grundförutsättningarna att man riskerar att nånting trampar snett eller över ibland.


Givetvis är konsten ingen frizon för att bryta mot lagen. Men det måste i jösse namn vara en fråga för rättssystemet, inte för en strykrädd skola eller en taskigt informerad folkdomstol. Låt folk få ställa ut och sen själva ta konsekvenserna. Det är ju vuxna människor vi pratar om. (Och jo, det är klart att det finns gränser, när någon annan hängs ut eller skadas just för att verket visas till exempel).


Jag vill se konsthögskolor som i såna här fall säger Vi uppmuntrar våra elever att arbeta med samhällsfrågor. Vi har diskuterat dom eventuella komplikationer vi kan se med dom, men i slutändan är det deras val om dom vill presentera dom här verken. Vi ställer oss som skola bakom dom i det beslutet, eftersom det är den enda möjliga positionen att inta utan att fullständigt undergräva vårt eget berättigande. 


Och vet ni? Jag vill att dom ska säga det med SKITMYCKET av dina och mina skattepengar i ryggen.

 
 
Ingen bild

Linus

22 april 2009 08:42

Tja angående Anna Odell så får jag sälla mig till dom som tycker att hon inte borde gjort som hon gjorde. Det räcker inte med att vifta med konsten som "slippa fängelse kort" och vara befriad från allt moraliskt ansvar. Psykvården kan ju inte ta hand ens om de som verkligen behöver det och våld mot andra människor? Nej. Att sedan få panik över trams som att måla på flaggan? Störtlöjligt! Det är klart att man måste få tänja på gränserna men någon typ av fingertoppskänsla vill jag nog hävda krävs (tråkig snart snutjävel som jag är).

 
Elin

Elin

22 april 2009 19:04

word!

http://elinsord.bloggagratis.se

 
Anders

Anders

22 april 2009 21:48

Linus - Det är mycket möjligt att du har helt rätt angående Odell. Jag vill bara se verket innan jag bestämmer vad jag tycker. Att konst befriar från legalt ELLER moraliskt ansvar tycker jag absolut inte, som jag skriver ovan. Men jag tycker att ibland kan det vara värt konsekvenserna.

Elin - Tack!

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Huskorset

Huskorset

23 april 2009 22:18

Den skriver jag under på, herr Rubrikernas Regent. Skiiitmycket pengar.

http://huskorsetshemligaliv.blogspot.com

 
Anders

Anders

24 april 2009 08:36

Huskorset - Rubrikernas regent, jo jag tackar! Kommande från dig är det sannerligen högt beröm!

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Öhrn

24 april 2009 16:09

Det där med att skriva på flaggan var ju straffbart en gång i tiden...

I mening är det dock ett djävla otyg som förekommer på fotboll och hockeybockey landskamper. Så fort jag ser någon som måste skriva dit sin sketna bostadsort eller annan dynga på fanan tänker jag genast på snus, Explorer vodka och en massa infantila landsortsbönner (bönder är de det rimligen inte) från diverse hålor runt om i landet som inte är där för att titta på fotbollen i första hand. Vad gäller hockeybockey är det över lag ett ofog som borde förbjudas helt och hållet (mitt djupaste förakt för den sporten).

Att bluffa sig in på psyk och dylikt är för djävla illa och jag är böjd att hålla med Linkan där. Kan så vara att jag jobbar på ett sjukhus dessutom och fått höra ett och annat om vad folk på en annars så human instans skulle vilja göra med kvinnan i fråga.

Det som dock förvånar mig är att inte en djävel ställde sig upp och sa till den slyngeln som klottrade ner en hel vagn utan bara vackert knep käft och tittade på. Vart tog civilkuraget och ryggraden vägen?

Det sista är nog det jag mest förfasas över...

 
Anders

Anders

28 april 2009 00:09

Öhrn - Jesses, Öhrn, det är till att vara på sluggerhumör dessa dagar! Det är lite svårt att föra den här diskussionen med nån som tycker det är ett "jävla otyg att skriva på fanan", särskilt eftersom det som står på flaggan i det här fallet är jägarramsor från vårt just stolta fosterlandsförsvar som handlar om trevligheter som att få ståkuk när man bränner ryska byar och att skjuta springande ryska barn.

Fattar jag dig rätt att du anser att detta att dina kollegor på sjukan vill ta livet av Odell är nåt slags belägg för att det hon gjorde var extra fel? När vårdpersonal vill att man ska dö, då är man en dålig dålig människa?

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Öhrn

9 maj 2009 11:10

Jo, otyg är det som sagt och jag tror inte att det är speciellt svårt att föra den här diskussionen med mig om du vill. Vad gäller att skriva pubertala och imbecilla jägarramsor och tro att man skapar debatt så är man fan helt snett ute kan jag säga.

Det hade kanske varit vettigt för en si sådär 14-15 år sedan men om man är någorlunda insatt i ämnet hade man vetat om att dessa sånger som ”stolta” naiva K3-soldater och KA (numera Amfbat.) sjöng under 80-talet och in på tidigt 90-tal inte längre tillåts inom Försvarsmakten. Sångerna finns säkerligen kvar hos en massa nötter i vårt avlånga land likt väl som en massa annat otyg. Men på grund av dessa sånger som sjöns på den tiden råder numera sångförbud inom hela Försvarsmakten och jag kan garantera dig att under drygt 3 år tid fördelat på MekB9, P18 och BöS samt OHS så sjöngs inte en enda sång av någon värnpliktig, officer eller av Försvarsmaktens övriga anställda förutom nationalsången eller någon av de på den tiden populära låtar som gick på radio i min närhet kan jag lova. Jag har inte många vänner som jobbar inom Försvarsmakten som stött på fenomenet med den jägarramsa du åsyftar och de som jag känner har hört dessa sjungas av vpl. är över 40. Odells påfund att klottra ner en massa dynga på flaggan är ett fantastiskt bevis på att kvinnan saknar inblick och fakta och således bara kommer med en massa rappakalja.

Vad gäller ta livet av henne så förstår jag inte varifrån du fick en så drastisk idé. Nej Anders, det finns något som heter bälta och som de flesta jag känner som jobbat inom psykvården inte tycker är det roligaste att behöva genomföra då det är förnedrande men tyvärr tvunget till att ske i vissa svåra fall. Jag har själv varit med och gjort det när jag arbetade med interner där en försökte begå självmord och tända eld på sig själv och sin cell. Upplevelsen var ingen höjdare vill jag lova och jag skulle inte byta för alla pengar i världen då det inte är vem som helst som har rätt att släppa loss dig när du väl ligger där.

Det som har muttrats om Odell är att ett lämpligt straff för henne hade varit att bli bältad då hon gjorde det hon gjorde. Nu har de flesta som pratat om att bälta donnan även sagt att det i slutändan vore slöseri med resurser så de hoppas att hon blir dömd i stället. Sen är ju det också ett djävla slöseri med resurser. Tragiskt att behöva dra igång en hel rättsprocess bara för att få igenom sitt ”lilla” påfund.

Vem står för hela det kalaset? Du och jag och många andra i det här landet. Nu kanske det inte är mycket pengar i det stora hela, men betänk om alla nötter som sysslar med att hitta på onödigt djävulskap skulle upphöra med detta och i stället lägga lite pengar på något som är vettigt. Vad sägs om fler lärare/förskollärare?

Att du dessutom har mage att försvara någon som bedrivit våld mot tjänsteman finner jag inte speciellt genomtänkt. Det är trots allt en hel del saker hon står åtalad för på grund av sitt lilla upptåg. Vi får väll se när hon väl behagar presentera det hela om det var värt det vilket jag starkt betvivlar. Jag hoppas däremot att hon åker dit och får sig en rejäl läxa.

 
Anders

Anders

9 maj 2009 12:08

Hej igen Öhrn! Det var inte Odell som skrev på flaggan. Det var en annan elev. Detta apropå att sakna fakta ;-)

Min grundpoäng angående flaggan är väl helt enkelt att jag har lite svårt att fatta att det är något man, som du, kan uppleva som "ett otyg". För mig är det en tygbit, och det faktum att ett verk riskerades att inte få ställas ut av det skälet var något som jag tyckte pekade på hur absurt fega man blivit i Konstfacks ledning. Du tycker uppenbarligen att det är ett reellt övertramp, och då blir det ju svårt att mötas i en diskussion utifrån ett grundantagande som du inte ställer upp på. Jag vill också poängtera att jag inte har en aning om ifall det här flaggmåleriet är ett konstverk som är det minsta intressant eller om det bara sparkar in vidöppna dörrar. Du kan mycket väl ha rätt i att det går på nåt som är extremt mossigt och överspelat. Det är emellertid inte det som är poängen. "Vi ska bara visa konst som är bra och har nåt relevant att säga" är en omöjlig position att inta. För vem bestämmer det?

Angående Odell så erkänner jag villigt att jag övertolkade ditt "vad man borde göra med henne". Det var dumt av mig. I gengäld läser du mig dock som fan läser Bibeln. Om jag citerar mig själv så säger jag uttryckligen i mitt inlägg: "Givetvis är konsten ingen frizon för att bryta mot lagen. Men det måste i jösse namn vara en fråga för rättssystemet, inte för en strykrädd skola eller en taskigt informerad folkdomstol." Ingenstans har jag försvarat våld mot tjänsteman! I fråga om åtalspunkterna står ord mot ord, och jag tänker invänta resultat av rättegång innan jag börjar prata om vilka brottsliga handlingar som begåtts eller inte begåtts.

för övrigt BLEV Odell bältad och sövd, så det straffet har hon redan varit med om. Och om man läser dagens DN kan man se att just det var en av poängerna med det hon gjorde: hon ville peka på egna negativa erfarenheter av psykvården, och det enda stället där hon varit med om att bli bältad är just S:t Göran. Nu blev hon det igen. Kanske befogat (inom ramen för hennes spelade psykos), kanske inte. Jag är för övrigt helt övertygad om att det inte är nån trevlig upplevelse att behöva bälta någon, men inte kan det väl ha varit upphov till det massiva psykiska lidande för personalen som media har utmålat det som. Då ska man inte jobba på psyk.

När jag skrev det här inlägget så var min poäng inte alls att försvara Anna Odells handlande, utan att peka på att det måste vara konstnärens eget ansvar att stå för sitt verk i juridisk mening, inte en feg skola. Men efter att ha läst intervjun med Odell i dagens DN tycker jag nog det känns som om hon har rätt bra på fötterna när hon förklarar varför hon gjorde som hon gjorde. Har någon farit illa på riktigt som en följd av det här så är jag beredd att ompröva den ståndpunkten.

Oavsett vad som händer, brott eller inte brott, rätt eller fel: JA, det här är exakt vad jag vill att mina skattepengar ska gå till. Konst som ljummet puttrar på i en mittfåra där den aldrig riskerar att trampa över eller stöta någon, DET är slöseri med skattemedel. Att ställa kultur mot förskolelärare i ett antingen-eller.perspektiv som om det automatiskt är pengar som kom ut samma pott är ett gammalt högertrick och vulgärt. Det är som att säga att vi inte har råd med både poliser och miljövård.

Janne, det är lätt att tonläget blir uppskruvat i stridens hetta. Så jag vill bara understryka att jag har full respekt för både dig och dina ståndpunkter. Och tycker du är en trevlig prick dessutom.


läser du mig lite som fan läser Bibl

http://medenkniv.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 26 maj 2009 22:25

På sista tiden har flera av mina inlägg lett till att folk jag bryr mig om har missförstått och tagit illa upp. Vilket känns fruktansvärt jobbigt. Jag är inte Alex Schulman och den här bloggen har verkligen aldrig avsett att provocera eller göra folk...

Av Anders - 24 maj 2009 23:59

Och jag kröp till kojs vid midnatt, redig som få, Bäst att vara utvilad inför att jag ska köra så långt imorgon, och jojomen, somnade nästan med boken på näsan, men hann släcka och ta av mig glasögonen.   Vid tio i ett vaknade Trollet, snorig, hostig...

Av Anders - 23 maj 2009 22:52

Sitter på övervåningen till ett litet hus på Koön-sidan av Marstrand. Loppan, svärmor och svärfar är på bröllop i Göteborg, en barndomskompis till Loppan som gifter sig idag. (Jodå, jag var också bjuden. Men OSA:t var för länge sen, innan Trollet ens...

Av Anders - 23 maj 2009 22:40

Jag har för första gången kört finfina Röda Sonja från kust till kust. Som ett spjut gick hon! Ändå tog det sju timmar från södraste Ståkkålm till Marstrand där svärföräldrarna bor. Kön mellan Kungens Kurva och Södertälje är ju som alla vet i stort s...

Av Anders - 20 maj 2009 00:39

För att ängsligt manifestera att Nä, idé med Mina bästa kroppsdelar är inte att skriva dom längsta inläggen i mannaminne kommer del tre omedelbart: Polisonger. Översättarhelena önskade.   Här är han. Amos i Hem till gården. Förutom bilden på en slåt...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards