Direktlänk till inlägg 1 februari 2009

It's a love affair: Mainly Trollet and his pounding board

Av Anders - 1 februari 2009 14:04

"Hur fan kommer man på att ett Troll behöver en bultbräda?" undrade Brallan stillsamt i samband med den allra första blaikun. Och det enklaste svaret på det är: "För att han älskar den han redan har". Eh, va, utbrister den ekologiske läsaren, Vad är det här för tom jävla skitkonsumism? Är det inte du som alltid håller på och gapar om att-


Såhär är det. Trollet fick en billig bultbräda i ettårspresent i höstas. Den var IKEA och kom från hans morfars kusin med fru i Trosa (som inte är riktigt så obskyra som dom framstår här). Ingen märkvärdig present, men Trollet har älskat den högt sedan dag ett. Just den billiga bultbrädan från IKEA har dock vissa egenheter. Vissa är att betrakta som positiva, andra som negativa. Såhär:


Positivt är att plastblupparna som ska bankas ner är olika färger. Trollet har lärt sig rött, blått, gult och grönt med hjälp av den här bultbrädan. Inga dåliga grejer.


Negativt är att sagda plastbluppar sitter så inihelvete hårt att det krävs en vuxen person som tar i för att kunna banka ner dom.

Negativt är att bultbrädans klubba är helt i trä, vilket i kombination med hårt fastkilade bluppar gör att det för ett jävla liv när man bankar.


Och eftersom Trollets kärlek till bultbrädan är stor, så har det ofta varit vad han har sprungit och hämtat som första leksak på morgonen - vid sisådär halv åtta. Och eftersom det är stört omöjligt för honom att rubba plastblupparna en millimeter, så har han (efter att ha insett att han inte förvandlats till Hulken över natt idag heller) kommit luggande på brädan och velat att mamma eller pappa ska banka. Hans självpåtagna roll blir då att peka på den blupp som ska slås ner och säga dess färg med myndig stämma. Att leka med bultbrädan har blivit att leka arbetsledare.


Dessutom: oavsett om Trollet eller nån av oss bankar, så låter det alltså som om vi utför omfattande snickeriarbete i lägenheten. Ofta vid åttasnåret på helgmorgnar. Känns inte helt bra, särskilt inte med tanke på att det under oss bor en liten nyfödd knatte med säkerligen trött-trötta föräldrar. Och jag är tillräckligt empatisk för att inte vilja att nån ska stirra upp mot taket och tänka Men hur många jävla bokhyllor till ska ni bygga däruppe???


Efter att ha jagat flera helger i rad har vi nu hittat vad vi letat efter. Vi snackar märkesbultbräda här, den vi alla minns från dom lyckligaste delarna av våra barndomar. Rätt mycket dyrare, fett mycket bättre. Gummiklubban möter blupparna med ett stillsamt pock pock som ett ljuvt vårregn mot plåttak. Och Trollet kan själv utan problem driva ner dom ända i bott. Vilket han gör. Igen och igen och igen. Ingen annan leksak (utom bilderböcker) har hållit honom sysselsatt halvtimmesvis. Och Loppan och jag slipper bli kommenderade av en liten enveten byggplats-Mussolini, medan vi tappert försöker hitta det ljudlösaste sättet att banka på. Tvåhundra buck well spent.





 
 
Ingen bild

Linus

1 februari 2009 15:33

Han är världens sötaste troll.
Med självklarhet har han utsett sin roll.
En faschistisk arbetsledare med koll.

Jag kan bara inte låta bli att rimma...

 
Bloggblad

Bloggblad

1 februari 2009 16:36

Haha... vad rolig du är! Jag kan se hela bultprocessen... Men - bättre tider stundar. Jag blev väckt i morse av en 5½-åring som vill ligga bredvid och fundera över livet... mycket behagligare.
Och så fort mormor är uppe ska det sjungas karaoke.
Han som låg i magsjuka igår mådde inte precis bättre av Samba sambero och Empty room på full volym i flera timmar.. (Fast jag ger ju barnet presenter som jag också kan ha glädje av...)

http://www.bloggblad.blogspot.com

 
Ingen bild

Ola

1 februari 2009 18:24

Och Anders har kommit ur sin fas av sunkiga inläggsrubriker. Välkommen tillbaka min vän :D

Själv snurrar jag igång spotify och drömmer mig tillbaka till en sommar i början av 90-talet.

 
Julia

Julia

1 februari 2009 18:54

Jag älskar min bultbräda. Jag fick den i 20-årspresent.

http://juliaskott.wordpress.com

 
Mia

Mia

1 februari 2009 19:06

Ja jag skulle in här och kommentera din rubrik..men ett annat troll hann före. Morr..

http://miahellstrom.driftig.nu

 
Brallan

Brallan

1 februari 2009 19:58

Ja ja, jag förstår.
Såhär i efterhand låter det fullkomligt rimligt att känna ett behov av en bultbräda.
Hade jag vetat om det hade ni fått ungens 200 kronors bultbräda.
Den används inte längre, endast hammaren.
...på allt ANNAT än bultbrädan.

http://brallan.bloggagratis.se

 
Anders

Anders

1 februari 2009 21:53

Linus - rimmad blaiku kallar vi overkill. Men stiligt var det! Hoppas du har fel om fascismen dock...

Bloggblad - "Tyst" och "roligt" är ju lite av ett motsatspar i barns värld.

Ola - Ha! Tänkte väl att om det var nån som skulle plocka den referensen så var det du! Jag had för övrigt en liten revival i samband med löpträning i höstas. "Scarecrow" är ruggigt bra för att hålla tempot i slutet av rundan, kan jag meddela. Monotont dunkande i ett tempo man faktiskt ska kunna hålla - i åtta minuter.

Julia - Oooh, very Naiv Super!

Mia - Ja här äre så môe fôlk så! Här får en se te å hôll se framme.

Brallan - fast utan hammaren hade ju problemet med IKEAs högljudda träklubba kvarstått? Jag vidhåller: 200 buck well spent.

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ullrika

4 februari 2009 13:12

jag är estetikfanatiker och dissade märkesbrädan (Maali kan ju ändå inte banka på den än). dock. hon har fått en av sin farmor som nu bor på pappans arbetsplats (för sysselsättning när vi hälsar på). funderar på att köpa en snyggare bräda (typ det svenska trämärket som isf skulle matcha alla klossar i lådan) och således byta ut hammarna. för ja. gummi ska det vara, annars låter jag bli!

 
Anders

Anders

4 februari 2009 22:31

Ullrika - pratar vi om samma märkesbräda? Vi har den svart-vit-röda varianten och den är ju faktiskt sketasnygg. Börjar för övrigt fundera på om det är lönt att mörka varumärken när jag strax härovan slog på gigantiska trumman för små plastgubbar för sju spänn stycket... Jag pratar Brio. Du pratar Micki?

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ullrika

5 februari 2009 17:03

jag pratar Brio OCH Mikki. försökte få svärmor att köpa en snygg svartvit men hon hittade ingen. det blidde en gulorange. hade iofs passat perfa i vårt kök, men äh. Mikkis glada färger passar bättre då. för den finns att köpa till billig peng i stora gula ladan i byn jag jobbar i (ja. jag pratar om GeKås)!

 
Anders

Anders

5 februari 2009 22:46

Ullrika - Har ju inte inventerat hela utbudet direkt. Men gummiklubban, den är vital.

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ullrika

7 februari 2009 12:29

vaddå? inte hela? hur har du då kunnat välja?!

ps. korrigerar skamset mig själv. det heter visst Micki och inget annat...

 
Anders

Anders

7 februari 2009 16:11

Ullrika - ett felstavat varumärke är ingen RIKTIG felstavning, det har jag alltid hävdat.

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Anders

Anders

7 februari 2009 22:53

Det Sociala Spelet - Haha! Nä, RIKTIGT så roligt tycker inte Trollet det är med bultbrädan.

http://medenkniv.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 26 maj 2009 22:25

På sista tiden har flera av mina inlägg lett till att folk jag bryr mig om har missförstått och tagit illa upp. Vilket känns fruktansvärt jobbigt. Jag är inte Alex Schulman och den här bloggen har verkligen aldrig avsett att provocera eller göra folk...

Av Anders - 24 maj 2009 23:59

Och jag kröp till kojs vid midnatt, redig som få, Bäst att vara utvilad inför att jag ska köra så långt imorgon, och jojomen, somnade nästan med boken på näsan, men hann släcka och ta av mig glasögonen.   Vid tio i ett vaknade Trollet, snorig, hostig...

Av Anders - 23 maj 2009 22:52

Sitter på övervåningen till ett litet hus på Koön-sidan av Marstrand. Loppan, svärmor och svärfar är på bröllop i Göteborg, en barndomskompis till Loppan som gifter sig idag. (Jodå, jag var också bjuden. Men OSA:t var för länge sen, innan Trollet ens...

Av Anders - 23 maj 2009 22:40

Jag har för första gången kört finfina Röda Sonja från kust till kust. Som ett spjut gick hon! Ändå tog det sju timmar från södraste Ståkkålm till Marstrand där svärföräldrarna bor. Kön mellan Kungens Kurva och Södertälje är ju som alla vet i stort s...

Av Anders - 20 maj 2009 00:39

För att ängsligt manifestera att Nä, idé med Mina bästa kroppsdelar är inte att skriva dom längsta inläggen i mannaminne kommer del tre omedelbart: Polisonger. Översättarhelena önskade.   Här är han. Amos i Hem till gården. Förutom bilden på en slåt...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards