Direktlänk till inlägg 29 oktober 2008

Nej, tyväääärr! Men vi har fortfarande rävgiftet i lager.

Av Anders - 29 oktober 2008 22:33

Fem AD-droppar om dagen ska en knatte i Trollets ålder ha. Varje dag, ända upp till två års ålder. Skitaviktigt. Fast nej! Inte A-delen av AD-dropparna visar det sig! Inte lämpligt! Grav överdosering i samband med modern kost, ajajaj!


Precis veckan efter det här senaste högljudda larmet fick vi då slut på AD-droppar, och jag gav mig iväg till det glittrande tempel av hjälpsamhet och servicevilja som är mitt lokala apotek (skojar du att det blir en Ventilen nångång...). Och frågade då lite försynt om det fanns några Bara-D-droppar man kunde köpa. Nej dessvärre, det gör det inte. Rekommendationerna ändras från och med årsskiftet. Vill säga, det här kommer att vara klassat som grov barnmisshandel i januari, men tills dess rekommenderar vi att ni kör på. För det är ju jätteviktigt att man får i sig D-vitamin.


Så nu känner man sig som nåt slags Doktor Mabuse som häller upp en bubblande vätska ur en rykande e-kolv och serverar sitt barn. Som gapar hjärtskärande snällt. Dessutom kan man med störande tydlighet minnas hur man klippte av mammas man (Den Arketypiske Äldre Läkaren) i somras när han berättade att i Danmark, där har man gått ifrån det där med A-vitamintillskott för femogtyve år sedan! Jaha, men du dom vet nog vad dom gör serru. Hej och hå och oceaner med vatten på kvarnar.


Det här larmet är det tredje på ett år. Innan har det blåsts i basun över att det är för lite fett i barnmaten (Inte bra! Tillsätt en matsked bra olja till alla mål! Eller kanske till vartannat räcker! Eller ett mål om dagen! Nåt sånt!) samt att det är gift i ALLA plastnappflaskor utom en (som dom inte säljer NÅGONSTANS utom på ett enda ställe som Loppan råkade känna till).


Klart man lyder. Vad ska man göra, chansa? Man är slav under rekommendationer. Vi tillhör, har man förstått, en generation som bara av en ren slump överlevde att ligga på mage. Det är ett under att dom flesta av oss är läskunniga med tanke på all skit våra föräldrar tilläts stoppa i oss. Man vill vara sansad, men det är klart man lyssnar och lägger om sina rutiner, och kanske känner ett åtminstone litet styng av oro. Och förmodligen kommer det att fortsätta gå ett barnlarm i kvartalet tills det är dags att börja noja över den senaste partydrogen som vinner mark bland tonåringar.


Det är som om nån vill att man ska känna sig lite lite otillräcklig.

 
 
Tant Grön

Tant Grön

30 oktober 2008 08:05

Med risk för att bli anklagad för barnmisshandel... Jag har inte alls varit noga med AD-dropparna till mina barn, kört någon form av mellanväg, gett lite då och då för säkerhetsskull. D-vitamin får man från solen och om barnen vistas utomhus, vilken de givetvis bör göra av många skäl, så får de ju i sig sin dagliga dos av D-vitamin, lägg sedan till en och annan utomlandsvistelse så borde man va safe. Poängen med mitt lilla utlägg är GIVETVIS att mina barn är friska och starka trots att deras mamma slarvat med AD-dropparna (med flit) Deras pappa har dock varit mer nogrann, han tror på allt någon säger om de har en läkar stämpel eller något anna auktoritärt över sig. Är det något manligt, att följa strömmen, göra som man blir tillsagd? Min teori är att (om det nu är så) det är det som gör män till bra soldater. Kvinnor, iaf jag, är mer ifrågasettande.

Generalen: Invadera Spanien!
Kvinnan: Varför det?

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Dockmamman

Dockmamman

30 oktober 2008 09:06

Jag har 6 barn, en del har fått de droppar de ska ha en del har fått mindre, beror hur bra minne mamman i huset hade denna dag *Ler*

När jag fick mina barn 87,88,91,93 så var det nästan inga sådana här skrivet och det är inget jag funderar över idag...

Men vad jag har hört från mitt första barn föddes till de sista 97,02 så är det beronde på vart man bor så Danmark kan ha till en viss rätt eftersom de bor längre söderut...

Jag har hört att ju längre upp i Norrland man bor desto viktigare är det viktigare att få i sig AD droppar...

Så beronde på var du bor så kanske det inte är lika viktigt...

Jag vet inte, men som sagt 6 barn och minst tre av dom har klarat sig utan av sin mesta tid av väldigt sporadiska droppar...


Bra skrivet tycker jag/Ha en trevlig dag

http://stickmonster.bloggagratis.se

 
Anders

Anders

30 oktober 2008 10:11

Tant Grön: är inte helt säker på att jag köper resonemanget helt och hållet. Skulle nog i vårt fall säga att jag är den minst hispiga av två, får man ändå säga, rätt så ohispiga föräldrar. (Du får rätta mig om jag har fel, Loppan!)

Tror kanske i så fall mera på att dom av oss pappor som just nu har huvudsakligt föräldraansvar på dagarna är medvetna om att vi är en slags pionjärgeneration och jävligt ivriga att göra ALLTING rätt.

Fast visst. Män fostras i att passa in i hierarkier, så i nån mån kanske du har rätt. "Åkej, då är det Statens Läkemedelsverk som är chef nu då, hur många droppar skulle det vara sa ni?" BVC says "jump", we say "how high?"

Tant Grön och Dockmamman, vet inte vilka ni är, men roligt att ni hittat hit!

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Loppan

30 oktober 2008 12:08

Du har inte fel, käre.

 
Tant Grön

Tant Grön

30 oktober 2008 18:32

Hej igen!

Jag klickade på dig i en kommentar hos Persilja.

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 26 maj 2009 22:25

På sista tiden har flera av mina inlägg lett till att folk jag bryr mig om har missförstått och tagit illa upp. Vilket känns fruktansvärt jobbigt. Jag är inte Alex Schulman och den här bloggen har verkligen aldrig avsett att provocera eller göra folk...

Av Anders - 24 maj 2009 23:59

Och jag kröp till kojs vid midnatt, redig som få, Bäst att vara utvilad inför att jag ska köra så långt imorgon, och jojomen, somnade nästan med boken på näsan, men hann släcka och ta av mig glasögonen.   Vid tio i ett vaknade Trollet, snorig, hostig...

Av Anders - 23 maj 2009 22:52

Sitter på övervåningen till ett litet hus på Koön-sidan av Marstrand. Loppan, svärmor och svärfar är på bröllop i Göteborg, en barndomskompis till Loppan som gifter sig idag. (Jodå, jag var också bjuden. Men OSA:t var för länge sen, innan Trollet ens...

Av Anders - 23 maj 2009 22:40

Jag har för första gången kört finfina Röda Sonja från kust till kust. Som ett spjut gick hon! Ändå tog det sju timmar från södraste Ståkkålm till Marstrand där svärföräldrarna bor. Kön mellan Kungens Kurva och Södertälje är ju som alla vet i stort s...

Av Anders - 20 maj 2009 00:39

För att ängsligt manifestera att Nä, idé med Mina bästa kroppsdelar är inte att skriva dom längsta inläggen i mannaminne kommer del tre omedelbart: Polisonger. Översättarhelena önskade.   Här är han. Amos i Hem till gården. Förutom bilden på en slåt...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards