Direktlänk till inlägg 31 oktober 2008

Mina tandborstskador som analogi för Världen

Av Anders - 31 oktober 2008 12:15

Jag har skitbra tänder. Vi snackar noll hål med bred marginal. Det hänger delvis ihop med vad min hygienist kallar "en gynnsam bakteriesammansättning i munnen", delvis med att mamma envisades med att borsta mina tänder tills jag var typ tolv. (Jag överdriver lite här, men inte så mycket som man skulle kunna tro)


Däremot har jag rätt fula tandborstskador på kindtänderna. Lååånga halsar, blottade rötter på både in- och utsida. Sånt man behöver sköta för att det inte ska bli värre. Det här är det enda som avbryter den allmänna har man nånsin SETT en så frisk mun-kören närt jag är hos tandläkaren vartannat år. Vad jag ska göra är följande: borsta lätt lätt lätt, krafs krafs, en tand i taget, hålla noga koll så att borsten inte är vinklad uppåt. Gärna med eltandborste.


Problemet är att det tar ju skitlång tid, och just ikväll är jag skittrött och flossat har jag ju gjort i alla fall. Eltandborsten blir man drägglig av och dessutom kliar det i näsan av vibrationerna. Och en gång hit eller dit kan väl inte göra nån skillnad, nu kör vi hela raden med friska tag här FRAKKA FRAKKA FRAKKA.


Och man har hyrt bil istället för att ta tåget nästnästa helg. Blev faktiskt billigare och mycket mindre bökigt. Och kanske vi trots allt ska ta flyget på semestern i sommar också. Blir ju ingen tid kvar annars, liksom.

 
 
Ingen bild

Linus

31 oktober 2008 13:10

Ah bild på valfri slemhinna eller är det ett foster? :)

 
Anders

Anders

31 oktober 2008 13:23

Tandrad! Inte lätt att få skarpt när man fotar in i egen käft...

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Frida

Frida

31 oktober 2008 21:47

Inte för att vara ägel, men det ser ganska mycket ut som ett teratom!

http://wiredblogs.typepad.com/biotech/teratoma.jpg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teratom

http://vad-frida-sa.bloggagratis.se

 
Anders

Anders

1 november 2008 01:51

Se där två länkar som jag kanske önskar att jag inte hade följt ;-)

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Håkan (hakke)

Håkan (hakke)

3 november 2008 13:13

Senast min käftis räknade efter hade jag fyra (4) tänder helt utan lagning. Å andra sidan hade jag förmodligen fler än fyra som har dubbla lagningar, så statistiken är väl inte sådär lysande. Å tredje sidan har jag aldrig tagit kort på mitt eget gap. Och än mindre (vad betyder det nu då?) lagt ut kortet på bloggen :-#

http://hakkesnack.blogsome.com

 
Anders

Anders

3 november 2008 14:10

Vill säga att inom ramen för "såsom i din mun, så i världen"-metaforen så är jag en västeuropé, som har alla förutsättningar och möjligheter att veta bättre. Du är mera en bonde i Bangladesh, alltför upptagen med att hålla karies från dörren för att ha kraft att tänka på ett så långsiktigt problem som tandborstskador. Vad roligt att du hittat hit! Låg faktiskt, inspirerad av dig, på blogsome i ungefär två timmar innan jag upptäckte att mina html-kunskaper(jag kan stava till det) inte räckte till...

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Håkan (hakke)

Håkan (hakke)

3 november 2008 15:04

Kul att hitta hit. Ibland är det som om det gick en bro över E4-diket mellan Åsen och Ängen. Du hamnade genast i min bloggrulle (såpass med html kan jag). Passande nog fick jag just följande kod att knappa in för att bevisa min mänsklighet:
f a v u

http://hakkesnack.blogsome.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 26 maj 2009 22:25

På sista tiden har flera av mina inlägg lett till att folk jag bryr mig om har missförstått och tagit illa upp. Vilket känns fruktansvärt jobbigt. Jag är inte Alex Schulman och den här bloggen har verkligen aldrig avsett att provocera eller göra folk...

Av Anders - 24 maj 2009 23:59

Och jag kröp till kojs vid midnatt, redig som få, Bäst att vara utvilad inför att jag ska köra så långt imorgon, och jojomen, somnade nästan med boken på näsan, men hann släcka och ta av mig glasögonen.   Vid tio i ett vaknade Trollet, snorig, hostig...

Av Anders - 23 maj 2009 22:52

Sitter på övervåningen till ett litet hus på Koön-sidan av Marstrand. Loppan, svärmor och svärfar är på bröllop i Göteborg, en barndomskompis till Loppan som gifter sig idag. (Jodå, jag var också bjuden. Men OSA:t var för länge sen, innan Trollet ens...

Av Anders - 23 maj 2009 22:40

Jag har för första gången kört finfina Röda Sonja från kust till kust. Som ett spjut gick hon! Ändå tog det sju timmar från södraste Ståkkålm till Marstrand där svärföräldrarna bor. Kön mellan Kungens Kurva och Södertälje är ju som alla vet i stort s...

Av Anders - 20 maj 2009 00:39

För att ängsligt manifestera att Nä, idé med Mina bästa kroppsdelar är inte att skriva dom längsta inläggen i mannaminne kommer del tre omedelbart: Polisonger. Översättarhelena önskade.   Här är han. Amos i Hem till gården. Förutom bilden på en slåt...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards