Direktlänk till inlägg 31 oktober 2008

Ventilen 5: Doing the täskig service

Av Anders - 31 oktober 2008 12:46

Här kommer det utlovade slugget på Apoteket! Samt ett faktiskt nästan motsatt exempel.


a) Som jag tidigare nämnt så råder tämligen duster stämning på mitt lokala pillerhak. Det haaasas i birkenstocksen. Det svaras inte på tack eller varsågod eller andra lättare sociala övningar i betalningssituationen. Det går fan inte fort. Jag har räknat dom leenden jag mötts av där dom senaste åren och dom uppgår till fyra. Och då kan ett lika gärna ha varit en kvävd gäspning. 


När jag var där senast (det är alltså samma apoteksbesök som nu avhandlas i tredje inlägget. Aktiv vardag!) befann sig två farmaceuter framför en dataskärm mitt i lokalen. Nån slags katalogsystem eller FASS eller så får man förmoda. Så jag, som ju ska fråga om bara-D-droppar går dit och ställer mig och ser lite hej hallå ut. Den ena vitrocken tittar upp, tittar ner igen, dom pekar på skärmen och gruffar lite. Dom scrollar. Jag säger uhm...ursäkta, ingen säger nånting. På typ en minut. Sen tittar den andra upp och säger Ville du ha hjälp eller? Jag? Nej nej, jag står här bara för att kolla om det är smittsamt att vara en tröglori med tunnelseende.


b) Det Statoil där jag brukar hyra bil har alltid varit lite av en ungdomsgård. Mycket snajdiga killar i förortsslick och blonderade tjejer i personalen. Mycket bus och wöuw wöuw. Jag ringer dit för att kolla om det är möjligt att hämta hyrbilen lite tidigare än bokat den 14:e. Jag uppger mitt bokningsnummer.


Hon: Mm, okej jag ska kolla det häng kvar lite. MASSOUD, kan inte du snacka med Sandra i andra luren! Men kom igen nu då. MASSOUD! Fråga om hon vill jobba nyårsdagen istället för mig tolv till tjutvå. Du jag ska kolla om vi har motsvarande bil inne då för just den verkar vara...borta precis innan, fan vad rörigt det är här då. Hälsa henne att det är skitbra pröjs.


Jag: Öhm, du kan väl säga till när du pratar med mig.


Hon: Jamen jag gör det, jag gör det hela tiden (Pratar med mig? Säger till? Vem vet?) Men alltså den finns inne, eller inte den men motsvarande så det ska inte va nåt problem. Kunde hon det eller? Fast det blir lite dyrare om du ska hämta den vid halvtvå för det blir mer än två dygn.


Jag: Diffar det på mycket då?


Hon: Det diffar på så mycket som...Men tjata på henne Massoud! Nämen du det är weekend ser jag här så det blir samma eller förresten säg till att jag ringer henne sen och säg att det är skitbra pröjs. Bra men då är du välkommen.


Och vad gör jag? Ber att få prata med nåns chef? Avbokar? Släpper några giftigt vassa ironier? Nix. Jag:

a) säger: Ja tack jag skulle behöva lite hjälp

b) säger: Tack så mycket för hjälpen


Och i tinningarna bultar pulsen.



 
 
Ingen bild

fetkatt

31 oktober 2008 18:34

Eller så kan du använda samma ord som (en lätt chockerad), C hörde en fjortisbrud säga i telefon (till en annan fjortis?) härom dagen:
"Bra, då ses vi DÄR då, din äckliga jävla fitta!"
Var kommer de ifrån, Teflongenerationen?! Varifrån? Och snälla, kan man beama dem tillbaka dit, tack!

 
Ingen bild

Ola

1 november 2008 10:55

Jag slog upp ordet bitter häromdagen. Ordlistan sa såhär: BITTER.adj; Det man blir om man utbildar sig i 5 år till farmaceut och sen inser att man kommer att få stå resten av sitt liv och sälja plåster.

 
Anders

Anders

2 november 2008 23:38

Fetkatt, teflongenerationen är ju ett väldigt bra namn. Synd att vi inte har nåt! Vi mitt emellan Generation X och Duktiga duktiga åttitalisterna, menar jag. Eller är vi fortfarande A non-smoking generation?

Ola, kan man inte tänka sig att man berättar det för farmaceuterna i förväg? För om man blir häpen över det så måste det ju vara nån som delar ut propaganda-broschyrer med snyggingar som krossar mystiska bär bland rykande e-kolvar medan det brinner utanför eller nåt sånt.

http://medenkniv.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 26 maj 2009 22:25

På sista tiden har flera av mina inlägg lett till att folk jag bryr mig om har missförstått och tagit illa upp. Vilket känns fruktansvärt jobbigt. Jag är inte Alex Schulman och den här bloggen har verkligen aldrig avsett att provocera eller göra folk...

Av Anders - 24 maj 2009 23:59

Och jag kröp till kojs vid midnatt, redig som få, Bäst att vara utvilad inför att jag ska köra så långt imorgon, och jojomen, somnade nästan med boken på näsan, men hann släcka och ta av mig glasögonen.   Vid tio i ett vaknade Trollet, snorig, hostig...

Av Anders - 23 maj 2009 22:52

Sitter på övervåningen till ett litet hus på Koön-sidan av Marstrand. Loppan, svärmor och svärfar är på bröllop i Göteborg, en barndomskompis till Loppan som gifter sig idag. (Jodå, jag var också bjuden. Men OSA:t var för länge sen, innan Trollet ens...

Av Anders - 23 maj 2009 22:40

Jag har för första gången kört finfina Röda Sonja från kust till kust. Som ett spjut gick hon! Ändå tog det sju timmar från södraste Ståkkålm till Marstrand där svärföräldrarna bor. Kön mellan Kungens Kurva och Södertälje är ju som alla vet i stort s...

Av Anders - 20 maj 2009 00:39

För att ängsligt manifestera att Nä, idé med Mina bästa kroppsdelar är inte att skriva dom längsta inläggen i mannaminne kommer del tre omedelbart: Polisonger. Översättarhelena önskade.   Här är han. Amos i Hem till gården. Förutom bilden på en slåt...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards