Direktlänk till inlägg 10 november 2008

Ventilen 8: Tass tass tass på mjuka mattor

Av Anders - 10 november 2008 11:22

Du kan inte undvika dom. Det är nämligen så jävligt ordnat att om du ska köpa något mera avancerat än en bunt skrivpapper på nåt av dom stora hemelektronik-ladorna så MÅSTE du prata med en av dom. Innesäljare, kallas dom. Och jag vet var dom hittar dom. Dom kollar upp vilka som var dom värsta, fliningaste mobbartyperna på sina högstadieskolor och headhuntar.


Innesäljare har nyhockey eller förortsslick, blå skjorta med breda manschetter och en slips i klara färger. Dom heter saker som Robin, Arash, Sandro och Simon. Och du är tvungen att ha med dom att göra. Vilket inte är samma sak som att dom är lätta att få fatt på. Nej nej, ingen kan ignorera dig så tungt som en innesäljare som stirrar på en dataskärm eller slår i en katalog. Ibalnd bildas hela flockar av försynta kunder som med respektfulla gester försöker påkalla uppmärksamhet, medan innesäljarna unisont står och garvar med en varsin snutfika i näven vid en ö mitt i lokalen, med ryggen demonstrativt till. Fast när du väl lyckats få tag på en, då jävlar är hela resten av personalstyrkan beredd att rycka in med goda råd och back-up: Alltså, jag vill inte lägga mig i va, men om du bara lägger på en tusenlapp...Tass tass tass på mjuka mattor kommer dom från alla håll, övermannar dig, får dig att känna dig dum och osäker.


För innesäljarens taktik är aldrig vänlighet och lyssnande. Det är att titta på dig som en idiot, nedlåtande längs näsryggen, få dig att känna dig som en snål jävel, en tönt, en misslyckad konsument. Eh, ja, det är väl klart att du kan köpa den där. Antar jag. Snajda med dig, fan blinka åt dig ibland, signalera att nu är du i goda händer grabben, men du förmår inte riktigt uppskatta det eller hur? Och sen, till sist, kränga på dig en treårig "trygghetsförsäkring" som du inte ens vet vad den innehåller, kamma in provisionen, knycka på nacken och tassa vidare.


Jag tror inte ens att dom garvar åt oss när vi gått därifrån. Jag vet. Jag är övertygad om att dom är dåliga, dåliga människor med förkrympta små cyniska själar. Jag skojar inte, jag menar allvar. Dom är onda.

 
 
Ingen bild

Loppan

10 november 2008 12:43

"Tass tass tass på mjuka mattor kommer dom från alla håll, övermannar dig, får dig att känna dig dum och osäker."...Anar jag en Buffy-inspiration här - högstadiemobbare i föraktfull flock som skrattar hyenalikt bak bättre vetandes rygg...

 
Frida

Frida

10 november 2008 21:21

Begreppet högstadiemobbare är välanvänt även på fler håll ser jag! :D Klart att det är de som headhuntas förresten.

http://vad-frida-sa.bloggagratis.se

 
Anders

Anders

10 november 2008 22:43

Loppan - Kopplingen till hyena-andens förbannelse (Säsong ett) slår mig först nu, men är såklart helt riktig. Skulle dock säga att det här är mera snajdiga smajl som inte når ögonen än ironiskt utskrattande. Ett Buffy-avsnitt om innesäljare hade blivit fett bra, för övrigt.

Frida - Eller hur! Ett tunt lager fernissa ovanpå bara.

http://medenkniv.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 26 maj 2009 22:25

På sista tiden har flera av mina inlägg lett till att folk jag bryr mig om har missförstått och tagit illa upp. Vilket känns fruktansvärt jobbigt. Jag är inte Alex Schulman och den här bloggen har verkligen aldrig avsett att provocera eller göra folk...

Av Anders - 24 maj 2009 23:59

Och jag kröp till kojs vid midnatt, redig som få, Bäst att vara utvilad inför att jag ska köra så långt imorgon, och jojomen, somnade nästan med boken på näsan, men hann släcka och ta av mig glasögonen.   Vid tio i ett vaknade Trollet, snorig, hostig...

Av Anders - 23 maj 2009 22:52

Sitter på övervåningen till ett litet hus på Koön-sidan av Marstrand. Loppan, svärmor och svärfar är på bröllop i Göteborg, en barndomskompis till Loppan som gifter sig idag. (Jodå, jag var också bjuden. Men OSA:t var för länge sen, innan Trollet ens...

Av Anders - 23 maj 2009 22:40

Jag har för första gången kört finfina Röda Sonja från kust till kust. Som ett spjut gick hon! Ändå tog det sju timmar från södraste Ståkkålm till Marstrand där svärföräldrarna bor. Kön mellan Kungens Kurva och Södertälje är ju som alla vet i stort s...

Av Anders - 20 maj 2009 00:39

För att ängsligt manifestera att Nä, idé med Mina bästa kroppsdelar är inte att skriva dom längsta inläggen i mannaminne kommer del tre omedelbart: Polisonger. Översättarhelena önskade.   Här är han. Amos i Hem till gården. Förutom bilden på en slåt...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards