Direktlänk till inlägg 9 december 2008

Något om att gå i läroverk under senmedeltiden

Av Anders - 9 december 2008 00:44

I Hakkes senaste inlägg erinrar han sig med en förvirrad huvudskakning det absurda fenomenet att behöva lära sig skrivstil i skolan. Nu är Hakke visserligen ett gäng år äldre än jag, men även vi barn av krigsslutet (och då syftar jag givetsvis på Vietnam-kriget) hade skrivstil som en viktig del av vår tidiga skolning. På svarta tavlan (som var svart!) hölls noggranna genomgångar av hur olika bokstäver på ergonomiskt och estetiskt lämpliga sätt sammanfogades. Vi var nog den sista skälvande generationen dock, för jag har för mig att vi lärde oss nån slags blandform. Vissa bokstäver skulle snirklas ihop med vissa andra bokstäver, fast inte allihop. Minns inte riktigt logiken, men på nåt sätt var det vagt begripligt.


Och jävlar vad man kunde plita, minns jag! En hel dag, sida upp och sida ner mer eller mindre oavbrutet, tills handloven var svart av blyerts (endast ni vänsterhänta vet vad jag talar om). Utan större men än en lätt stelhet i lillfingret. Vi drillades. Vi drillades för att kunna skriva för hand i en livstid utan förslitningsskador. Skrivstil (snabbare och snyggare!) var en del av det. För att skriva för hand var normen. Det var så man gjorde.


Många år därefter fick jag en elektrisk skrivmaskin i studentpresent. Den var urmodig bara nåt år senare. Kanske var den som jag fick den sista som överhuvudtaget såldes i Sverige?


Nu sitter jag här vid ett sladdlöst tangentbord, tycker det är asjobbigt att jag måste byta batterier emellanåt, och får fan kramp i hela underarmen av att skriva nånting längre än en inköpslista för hand. Skrivstil känns som nåt som nån annan var med om, för hundra år sen.




 
 
Ingen bild

Tripletmama

9 december 2008 04:31

Det som ar intressant, for mig, ar att amerikansk skrivstil ar otroligt olik svensk stil, som jag minns den - eller som min egen, snarare. Makens skrivstil lard pa sjuttitalet ser ut mer som min farmors an min.

 
Översättarhelena

Översättarhelena

9 december 2008 08:20

Nu har jag skrattat en lång stund åt rubriken!

http://oversattarbloggen.blogspot.com

 
Mia

Mia

9 december 2008 09:40

Även jag årgång 79 drillades sida upp och sida ner skrivböcker med speciella radavstånd, som skulle underlätta för lekfulla lågstadieelever att skriva jämt och fint. Jag kan dock känna en viss tacksamhet över att jag idag har en fin handstil. Fast om det beror på min kreativa ådra eller nötandet i skolbänken är jag osäker på. Jag kommer i alla fall ihåg att jag var snabbast! och det var viktigt!

http://miahellstrom.driftig.nu

 
Ingen bild

ulf

9 december 2008 10:51

Det är ett helvete att vara vänsterhänt och skriva för hand. Sitter i detta nu och förbannar vem det nu var på kontoret som köpte in bläckpennor. Jag blir blå om min ena hand OCH det är komplett omöjligt att se vad jag antecknat.

 
Julia

Julia

9 december 2008 15:21

Jag fick också lära mig!

http://juliaskott.wordpress.com&

 
Ingen bild

Linus

9 december 2008 17:51

Ja det skulle skrivas 200 a:n 200 b:n och så vidare i all evinerlighet, skillnaden mellan oss och tidigare generationer är väl att vi sket i skrivstilen så fort tillfälle gavs...
Till de vänsterhänta kan jag bara tips om att lära sig Arabiska eller Hebreiska för att skriva inköpslistan på, problem löst:)

 
Igeln

Igeln

9 december 2008 18:05

Klaga så lagom - testa att vara vänsterhänt lärare en dag! Använder jag blå tavelpenna ser jag ut att vara misshandlad efter ett tag. Eller det var mer förr. Nu har jag lärt mig en teknik som fungerar; man håller handen med pennan helt rak mot tavlan, ingen vinkel åt något håll. Kråkfötter till en början, men nu skriver jag riktigt snitsigt!

För övrigt var det mycket praktiskt att ha lärt sig skrivstil på lågstadiet när jag läste ryska på gymnasiet. Ryskan är i och för sig glömd, skrivstilen består... Tack, förken Birgit.

http://www.igel.bloggagratis.se

 
Anders

Anders

9 december 2008 19:03

Malena Tripletmama - skumt! Min farmors skrivstil var för övrigt fantastiskt vacker, minimal och HELT otydbar. Vi satt hela familjen och slet med att försöka tolka hennes vykort.

Översättarhelena - Åh, tack! Min ambition är alltid att försöka sätta rubriker som kanske skulle kunna locka hit nån (från till exempel Nyligen eller Bloggagratis förstasida) som aldrig varit här förut. I min bok så är bloggrubrikens okrönta drottning dock Igeln (se min länklista). på hennes blogg hittar man odödliga rubriker som "Se upp! Nu är hon sådär självgod igen!", "Ytlighet, ditt namn är Igeln" och "I mörkret är alla katter grå. Och cyklar svarta".

Mia - åh, snabbast. Nu blir jag svårt avis!

Julia - ni åttitalistbruttor ska bara ha och ha. Inte ens skrivstilen får vi gamla stötar ha i fred.

Ulf och Igeln - få saker drar igång oss vänsterhänta som just vänsterhänthet! Jag kan stå i evigheter och harva om allt i min vardag som är lite liiite svårare. Och skrivtekniker finns nog lika många som det finns folk som har pennan i "fel hand".

Linus - låter bra! "Loppan du måste också lära dig hebreiska, annars kan du inte läsa mina listor!"

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
Frida

Frida

10 december 2008 15:12

Jag är högerhänt och känner mig lite utmobbad här. Men jag måste bara påpeka att vi fick lära oss GAMMAL skrivstil med snirkel-r etc, och jag är ju ett glin i jämförelse! 80-talist liksom. Däremot vet jag att elever på mindre konservativa lågstadieskolor fick lära sig den mer moderna skrivstilen som bara satt ihop lite halvt. Oavsett vilket så anammade jag aldrig skrivstilskonceptet. Efter några år blev min pedantiska textning skrivstil ändå, och nu ser man knappt vad jag skriver längre. Helt i linje med mitt kommande yrke!

http://vad-frida-sa.bloggagratis.se

 
Anders

Anders

10 december 2008 23:53

Måste ha varit en isolerad motståndsficka. Ungefär som dom där japanska soldaterna dom hittade på söderhavsöar långt in på 70-talet.

http://medenkniv.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 26 maj 2009 22:25

På sista tiden har flera av mina inlägg lett till att folk jag bryr mig om har missförstått och tagit illa upp. Vilket känns fruktansvärt jobbigt. Jag är inte Alex Schulman och den här bloggen har verkligen aldrig avsett att provocera eller göra folk...

Av Anders - 24 maj 2009 23:59

Och jag kröp till kojs vid midnatt, redig som få, Bäst att vara utvilad inför att jag ska köra så långt imorgon, och jojomen, somnade nästan med boken på näsan, men hann släcka och ta av mig glasögonen.   Vid tio i ett vaknade Trollet, snorig, hostig...

Av Anders - 23 maj 2009 22:52

Sitter på övervåningen till ett litet hus på Koön-sidan av Marstrand. Loppan, svärmor och svärfar är på bröllop i Göteborg, en barndomskompis till Loppan som gifter sig idag. (Jodå, jag var också bjuden. Men OSA:t var för länge sen, innan Trollet ens...

Av Anders - 23 maj 2009 22:40

Jag har för första gången kört finfina Röda Sonja från kust till kust. Som ett spjut gick hon! Ändå tog det sju timmar från södraste Ståkkålm till Marstrand där svärföräldrarna bor. Kön mellan Kungens Kurva och Södertälje är ju som alla vet i stort s...

Av Anders - 20 maj 2009 00:39

För att ängsligt manifestera att Nä, idé med Mina bästa kroppsdelar är inte att skriva dom längsta inläggen i mannaminne kommer del tre omedelbart: Polisonger. Översättarhelena önskade.   Här är han. Amos i Hem till gården. Förutom bilden på en slåt...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards